Hiszpania

Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 9 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 9 =

RELACJA Z WIZYTY W HISZPANII, W SZKOLE PARTNERSKIEJ I.E.S. EMILIO PRADOS W DNIACH 23-29.10.2011

W dniach 23-29.10.2011 odbyło się kolejne spotkanie grupy partnerskiej międzynarodowego projektu Comenius „You in My Mind” realizowanego przez uczniów i nauczycieli naszego gimnazjum. Spotkanie zorganizowane było przez szkołę w Maladze i wzięli w nim udział uczniowie „piątki”, Anna Dobrowolska i Jakub Karoliński, pod opieką koordynatorek projektu, p. Agnieszki Kucińskiej i p. Katarzyny Trojanowskiej-Nienałtowskiej, oraz p. wicedyrektor Małgorzaty Przybył.
Po przylocie do Malagi uczniowie zostali zakwaterowani w domach swoich kolegów z Hiszpanii, z którymi wcześniej korespondowali pocztą elektroniczną.
24 października, w poniedziałek, delegacje ze szkół partnerskich z Portugalii, Polski, Turcji, Hiszpanii i Niemiec spotkały się w hiszpańskiej szkole. Wszyscy obejrzeli prezentację przedstawiającą najciekawsze zakątki Malagi i okolic oraz zwyczaje kulinarne. Następnie udaliśmy się do Torrox położonego w prowincji Malagi, do typowego hiszpańskiego domku wiejskiego, gdzie realizowany był główny cel podróży. Było nim zapoznanie z tradycjami kulinarnymi poszczególnych państw. Każda drużyna przygotowywała charakterystyczne danie dla swojego kraju, by później wspólnie zasiąść do stołu i poczęstować nim delegacje zagraniczne podczas międzynarodowego lunchu. Naszym daniem popisowym były przyrządzone przez nas samych pierogi z owocami, które wszystkim bardzo smakowały.
Następnego dnia odbyła się wycieczka do Granady, jednej z najważniejszych miejscowości turystycznych w Hiszpanii, słynącej przede wszystkim z warownego zespołu pałacowego Alhambra, arcydzieła architektury arabskiej w Hiszpanii, którą cechuje niezwykłe bogactwo dekoracji wnętrz oraz skąd rozciągają się zapierające dech w piersiach widoki. W Granadzie gospodarze zapoznali również swoich gości z wywodzącym się z Andaluzji zwyczajem podawania w barach Hiszpanii niewielkich przekąsek do napojów zwanych 'tapas'.
Kolejny dzień to wspólne zwiedzanie Malagi, stolicy Costa del Sol. Zobaczyliśmy piękny zamek Gibralfaro położony ponad miastem, skąd można oglądać piękną panoramę Malagi, a także zwiedziliśmy katedrę oraz Muzeum Picassa. Wieczorem zaś mieliśmy okazję podziwiać pokaz flamenco, narodowego tańca Hiszpanii.
27 października wybraliśmy się do miejscowości Ronda. Należy ona do najstarszych miast w Hiszpanii. Dzięki swojemu położeniu Ronda była idealną fortecą i pozostała stolicą islamskiego królestwa aż do 1485 roku. Główną atrakcją miasta jest jego położenie - na dwóch skałach połączonych mostem Puente Nuevo. W dole znajduje się głęboki na ponad 100 metrów wąwóz rzeki Guadalevin, zwany El Tajo. Ronda słynie także z najstarszej i największej w Hiszpanii areny Plaza de Toros, na której od 1785 roku odbywają się corridy. To tutaj na początku XVIII wieku zaczęto walczyć z bykami bez pomocy koni. Arenę tę również udało nam się zobaczyć, jak i dobrze zachowane Łaźnie Arabskie. Wieczorem odbyła się kolacja pożegnalna w restauracji „El Pimpi” z widokiem na ruiny Teatro Romano. Podczas kolacji główną atrakcją byłą degustacja wielu tradycyjnych potraw hiszpańskich, z których na szczególne podkreślenie zasługuje przepyszna szynka 'Jamón Serrano' oraz 'el rabo de toro', czyli ogon byka. Organizatorzy zadbali o to, by odbyła się ona w niezwykłej atmosferze i była okazją do wspólnej zabawy i dyskusji.
Ostatniego dnia pobytu wszyscy spotkali się w hiszpańskiej szkole, gdzie dyskutowaliśmy na temat organizacji kolejnego, finałowego punktu projektu, który odbędzie się w Turcji. Później przepiękną nadmorską promenadą doszliśmy do Muzeum Motoryzacji, gdzie podziwialiśmy niezwykłą kolekcję przedstawiającą różne style projektowania samochodów na świecie w XX wieku.
Pobyt w Hiszpanii należy zaliczyć do bardzo udanych. W trakcie pobytu w Maladze zawiązało się wiele ciekawych, nowych przyjaźni, które, mamy nadzieję, będą kontynuowane długo po zakończeniu projektu. Ponadto uczniowie mieli okazję podnosić swoje kompetencje językowe oraz poznać historię i kulturę Hiszpanii, co stanowi główny cel mobilności w krajach partnerskich.